Veiledning om markedsføring av kosmetiske inngrep
Publisert:
|
Oppdatert:
Endringer
Denne veilederen gir en innføring i de grunnleggende reglene for markedsføring av kosmetiske inngrep på sosiale medier og nettsider.
Innhold på siden
Reseptpliktige legemidler
Det er forbudt å markedsføre reseptpliktige legemidler mot allmennheten. Eksempler: Botox, Azzalure, Vistabel og Belkyra. Det er generelt ulovlig å markedsføre bruk av legemidler utenfor godkjent bruksområde.
Medisinsk utstyr
Markedsføring av medisinsk utstyr skal samsvare med produsentens bruksanvisning. Eksempler på medisinsk utstyr kan være fillere, tråder til trådløft, laser for hårfjerning, utstyr til fettsuging, kniver, sprøyter og kanyler til kosmetiske inngrep.
Det er ikke lov å:
-
villede kunder med uriktige eller overdrevne opplysninger
-
tillegge utstyret funksjoner og egenskaper det ikke har
-
skape et feilaktig inntrykk av utstyrets evne til behandling
-
unnlate å opplyse om mulige bivirkninger og komplikasjoner
-
foreslå en annen bruk av utstyret enn hva det er ment for
Markedsføringen skal heller ikke:
-
inneholde før- og etterbilder
-
virke støtende, krenkende, føre til kroppspress hos barn eller skape fordommer mot normale kroppsvariasjoner
-
inneholde negative verdiladede begreper
-
inneholde tilbud om forbrukslån
Mindreårige har et særlig vern
Barn under 18 år har et særlig vern mot markedsføring som spiller på sosial usikkerhet, dårlig selvtillit eller som bidrar til kroppspress.
Markedsføring av kosmetiske inngrep vil i mange tilfeller være ulovlig på plattformer som er populære blant barn og ungdom. Jo yngre barn som kan se markedsføringen, jo mer varsom er det grunn til å være. Ved markedsføring av mer omfattende kosmetiske inngrep, skal det mindre til for at markedsføringen er ulovlig.
Dette bør du unngå:
-
Virkemidler som er særlig appellerende for barn, som for eksempel rabatter, konkurranser, bruk av humor og kjendiser/påvirkere.
-
Henvisning til bruksområder som er spesielt aktuelle for unge, som for eksempel aknearr.
-
Å oppfordre til å starte med forebyggende behandling tidlig.
-
Direkte kjøpsoppfordringer.
-
Å oppfordre til å spre markedsføringen, for eksempel gjennom tagging og deling.
-
Innlegg som viser at kosmetiske inngrep utføres.
Helsepersonell må være særlig varsomme i utforming av markedsføringen sin for kosmetiske inngrep, slik at den ikke retter seg mot mindreårige, eller på annen måte bidrar til kroppspress blant barn.