Reklame for legemidler til mennesker
Publisert:
|
Oppdatert:
Endringer
- : Oppdatert tekst
Reklame for legemidler til mennesker reguleres av legemiddelloven kapittel 7 og legemiddelforskriften kapittel 13.
Reklame for legemidler til mennesker er definert som enhver form for oppsøkende informasjonsvirksomhet, kampanjer, holdningspåvirkning og andre tiltak som har til hensikt å fremme forskrivning, utlevering, salg eller bruk av legemidler.
Legemiddelskriften definerer noen unntak fra reklamebestemmelsene, bl.a. legemiddelets pakningsvedlegg og preparatomtale, helse- og sykdomsinformasjon, samt tekniske bruksanvisninger.
Reklame er bare tillatt for legemidler som har markedsføringstillatelse i Norge, og alle former for reklame for et legemiddel skal samsvare med opplysningene i legemiddelets preparatomtale. Reklamen skal fremme rasjonell bruk av legemidlet ved å presentere det objektivt uten å overdrive dets egenskaper, og skal ikke være misvisende eller villedende.
Reklame for reseptpliktige legemidler kan kun rettes mot leger, tannleger, sykepleiere, farmasøyter, optikere, tannpleiere, samt studenter i disse fag. Personer som ikke omfattes av disse yrkesgruppene er allmennhet.
Reklame som retter seg mot allmennheten er bare tillatt for reseptfrie legemidler eller pakninger unntatt reseptplikt, og kun når legemidlene utelukkende anbefales mot sykdommer eller sykdomssymptomer som ikke krever undersøkelse eller behandling av lege eller tannlege. Forbudet mot markedsføring av reseptpliktige legemidler til allmennheten gjelder ikke for vaksinasjonskampanjer som lanseres av legemiddelindustrien og som er godkjent av myndighetene.
Les mer om reklamebestemmelsene: