Til hovedinnhold Direktoratet for medisinske produkter Direktoratet for medisinske produkter

Reklame for legemidler på internett

Publisert:

Endringer

Veiledning til regelverket for reklame for reseptpliktige legemidler på internett

I henhold til legemiddelforskriften § 13-4 er det forbudt med reklame for reseptpliktige legemidler til allmennheten. Dette forbudet gjelder også i digitale kanaler som retter seg mot norske personer ved bruk av norsk språk eller innhold, norsk toppdomene (.no) eller norske undersider på internasjonale nettsider. 

Reklame for reseptpliktige legemidler skal derfor rette seg mot personer som regnes som helsepersonell etter legemiddelforskriften § 13-1.

Tilgangsbegrensning

Som et minimumskrav skal reklame for reseptpliktige legemidler kun være synlig etter at den besøkende har bekreftet at vedkommende er helsepersonell. Dette kan gjøres ved bruk av «pop-ups» eller advarsler som informerer om at informasjonen kun er beregnet på helsepersonell, og det skal tydelig fremgå hvilke yrkesgrupper som regnes som helsepersonell etter legemiddelforskriftens definisjon. 

Kravet til pop-up eller advarsler gjelder ikke for nettsidene til Felleskatalogen eller tilsvarende oppslagsverk som benyttes av helsepersonell.

Link til preparatomtale og pakningsvedlegg

Preparatomtaler og pakningsvedlegg er ikke reklame, jf. legemiddelforskriften § 13-2 bokstav a, og disse kan derfor gjengis i umodifisert form eller linkes til fra sider som er åpne for allmennheten. 

Søkemotorannonser og søkemotoroptimalisering

Betalte søkemotorannonser anses som reklame og er følgelig kun tillatt for reseptfrie legemidler eller pakninger unntatt reseptplikt.

Når søkemotoroptimalisering benyttes på nettsider skal informasjonen som vises etter søk beskrive hva slags informasjon som finnes på nettsiden. 

Rapportering av nettsider og sosiale medier

Legemiddelfirmaer skal til enhver tid stille til rådighet en liste over alle nettsteder og kanaler på sosiale medier som kontrolleres av legemiddelfirmaet, se egen veiledning.