Overføring av MT/endret navn og adresse for MT-innehaver
Publisert:
|
Oppdatert:
Endringer
- : Presisert innhold for humane og veterinære legemidler. Endret ingress.
- : Rettet på språk, overskrifter, ingress og kulepunktliste
Overføring av MT til en annen juridisk enhet og endring av navn og adresse for MT-innehaver sendes som endringssøknader til DMP. Det er ulike typer søknader for henholdsvis humane og veterinære legemidler.
Innhold på siden
Overføring av MT-innehaver fra et firma til et annet (annen juridisk enhet)
Overføring av en markedsføringstillatelse fra et firma til en annen juridisk enhet er ikke klassifisert i endringsforordningen. DMP behandler denne type endring som en Type IB A.z -endring, Adminstrativ, annen endring for humane legemidler og som en VRA E.z.-endring for veterinære legemidler.
I en del tilfeller inneholder legemiddelnavnet navn på innehaver av markedsføringstillatelsen. I slike tilfeller må søknad om navnendring også sendes inn. Dette er klassifisert som en Type IB/VNRA administrativ endring nr. A.2.
Endret MT-innehaver til ny juridisk enhet vil også innebære endring i pharmacovigilance systemet. Dette er klassifisert som endring nr. C.I.8 ”Introduction of a new Pharmacovigilance system” i endringsforordningen for humane legemidler og avhengig av endringens natur som C.1, C.5 og/eller C.6 i EU-forordning 2019/6 for veterinære legemidler. I en del tilfeller får legemiddelet MT via MRP eller DCP. I slike tilfeller behandles overføring av MT til ny juridisk enhet som en ren nasjonal søknad, mens navneendring og endring i pharmacovigilance systemet søkes via EU-prosedyren.
All informasjon som allerede er gyldig for legemiddelet, for eksempel forfallsdato, skal også gjelde etter overføringen.
Følgende skal sendes inn for søknad om overføring av MT-innehaver til annen juridisk enhet:
-
søknadsskjema for endring, Type IB A.z. Administrativ, annen endring eller VRA E.z.
-
bekreftelse for overføringen underskrevet av begge parter. Det skal bekreftes at det ikke medfører andre endringer av legemiddelet enn den søkte endring.
-
preparatomtale
-
pakningsvedlegg
- merkingstekst
- mock-ups
Hvilken rekkefølge?
I hvilken rekkefølge skal overføring av MT, navneendring og oppdatering av pharmacovigilance systemet sendes inn – og av hvilken aktør?
For nasjonalt godkjente legemidler
Overføring av MT til ny juridisk enhet sendes inn av eksisterende MT-innehaver først, med en bekreftelse på at oppdatering av informasjon om Pharmacovigilance System sendes inn av den nye MT-innehaveren umiddelbart etter godkjenning. Søknad om navneendring kan sendes inn av eksisterende MT-innehaver eller ny MT-innehaver.
For MRP/DCP
Overføring av MT til ny juridisk enhet sendes inn nasjonalt av eksisterende MT-innehaver først, med en bekreftelse på at oppdatering av informasjon om Pharmacovigilance System sendes inn som MRP endring av den nye MT-innehaveren umiddelbart etter godkjenning. Søknad om navneendring kan sendes inn av eksisterende MT-innehaver eller ny MT-innehaver, men er også klassifisert som en MRP-endring.
Bytte av varenummer ved endring av navn på markedsførte legemidler (se "Varenummer")
Endret navn og adresse for MT-innehaver (samme eierskap)
Dette er klassifisert i endringsforordningen som en endring A.1, Type IAIN (human) eller som en VNRA A.1.a (veterinær) hvor innehaveren kan endre navn/adresse, men har samme eierskap.
For betingelser og dokumentasjonskrav, se kommisjonen nettsider vedrørende henholdsvis humane og veterinære legemidler.
Ved overføring av flere legemidler trenger søker kun å fylle ut søknadsskjema der det står: "Se vedlagt liste". Liste over legemidler det gjelder, legges ved.