Til hovedinnhold Direktoratet for medisinske produkter Direktoratet for medisinske produkter

Reklamemøter med eksterne foredragsholdere

Publisert:

Endringer

Veiledning ved bruk av eksterne foredragsholdere på reklamemøter som arrangeres av legemiddelindustrien

Legemiddelforskriften § 13-1 definerer reklame for legemidler som enhver form for oppsøkende informasjonsvirksomhet, kampanjer, holdningspåvirkning og andre tiltak som har til hensikt å fremme forskrivning, utlevering, salg eller bruk av legemidler.

Møter med helsepersonell som arrangeres på initiativ fra legemiddelfirmaer vil normalt omfattes av reklamebestemmelsene, og legemiddelfirmaet som arrangerer møtet er ansvarlig for at møtet er i tråd med regelverket.

Presentasjoner holdt av eksterne foredragsholdere på reklamemøter som arrangeres av legemiddelindustrien er i seg selv ikke automatisk legemiddelreklame, men må likevel sees i sammenheng med øvrig informasjonen som presenteres gis på møtet.

Minimumskrav til eksterne presentasjoner

Som et minimum må eksterne presentasjoner som omtaler legemidler bidra til å fremme rasjonell bruk av legemidler ved å presentere disse objektivt uten å overdrive deres egenskaper, ikke være misvisende eller villedende, samt samsvare med produktenes preparatomtaler.

Det er viktig at leger er bevisste på de situasjoner de opptrer i, og at det på reklamemøter er strenge regler for hvordan man kan omtale et legemiddel. Etiske regler for leger forbyr leger å markedsføre legemidler, men tillater omtale av legemidler i faglig sammenheng i bl.a. foredrag o.l. uten vinningsøyemed.

Legemiddelfirmaer som bruker leger og eksterne foredragsholdere på reklamemøter er ansvarlig for at disse følger reklamebestemmelsene.

I henhold til legemiddelforskriften § 13-12 andre ledd bokstav a skal legemiddelfirmaet påse at all reklame stilles til rådighet for eller sendes til DMP før bruk. Eksterne presentasjoner som benyttes på reklamemøter, må stilles til rådighet for DMP så snart de er gjort tilgjengelig for legemiddelfirmaet.