Reklame for legemidler
Publisert:
|
Oppdatert:
Endringer
Direktoratet for medisinske produkter fører tilsyn med og veileder i regelverket for reklame for legemidler.
Reklame for legemidler til mennesker
Reklame for legemidler til mennesker reguleres av legemiddelloven kapittel 7 og legemiddelforskriften kapittel 13.
Reklame for legemidler til mennesker er definert som enhver form for oppsøkende informasjonsvirksomhet, kampanjer, holdningspåvirkning og andre tiltak som har til hensikt å fremme forskrivning, utlevering, salg eller bruk av legemidler.
Direktoratet for medisinske produkter fører tilsyn med reklame for legemidler til mennesker, jf. legemiddelforskriften § 13-14, og veileder i regelverket for slik reklame.
Reklame for legemidler til dyr
Reklame for legemidler til dyr reguleres av forordning (EU) 2019/6 artikkel 119 til 121.
Reklame for legemidler til dyr er enhver form for presentasjon av legemidler til dyr med henblikk på å fremme utlevering, distribusjon, salg, rekvirering eller bruk av legemidler til dyr, herunder også levering av vareprøver og sponsing.
Legemiddelloven § 28 første ledd bestemmer at departementet fører tilsyn med at bestemmelsene i loven og bestemmelser gitt med hjemmel i lov overholdes. Tilsynsmyndigheten er i delegert til Direktoratet for medisinske produkter, jf. forskrift om legemidler til dyr § 2-1.
Les mer:
Reklame for medisinsk utstyr
Det finnes regler for reklame for medisinsk utstyr i Norge som begrenser hvilke påstander som kan brukes i markedsføringen.
Les mer
Nyheter
Se alle nyheterOppdaterte veiledninger i regelverket for legemiddelreklame
Publisert:
Høring - endringer i forskrift om legemidler til mennesker kapittel 13 (reklamekapittelet)
Publisert:
|
Oppdatert:
Webinar om regelverket for markedsføring av kosmetiske inngrep
Publisert:
Ulovlig legemiddelreklame kan føre til overtredelsesgebyr
Publisert:
|
Oppdatert: