2. Ledelse, organisering og styring av virksomheten
Publisert:
Endringer
§ 6. Ansvarlig person
Forskriftstekst
Delegering av oppgaver
Den ansvarlige personen skal sørge for at virksomheten overholder forskriftens krav. Ansvarlig person må ha god oversikt over virksomheten, kjenne forskriftens krav, og skal oppdage og ta initiativ til å endre på forhold som ikke er i tråd med forskriften. Den praktiske utførelsen av arbeidsoppgavene kan delegeres til en annen person som er faglig kvalifisert for oppgaven, jf. § 7.
Utpeke ansvarlig person etter forskriften
Bestemmelsen må ses i sammenheng med det alminnelige kravet til ledelse etter forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten. Øverste leder har ansvaret for at alle pasienter mottar trygge og forsvarlige tjenester, herunder at denne forskriftens krav etterleves. Øverste leder skal sørge for å utpeke ansvarlig person og dermed delegerer oppgavene som forskriften forutsetter. I de fleste tilfelle vil det være naturlig at ansvarlig person er ansvarshavende for den avdeling eller lignende der aktivitetene skal foregå, men i noen tilfelle vil aktivitetene foregå i mindre enheter som ikke alltid har egen ledelse.
Ansvarshavende etter biobankloven
Samme person kan være ansvarlig etter forskriften og ansvarshavende etter behandlingsbiobankloven § 7. Vi gjør oppmerksom på at det stilles strengere krav til utdanning og kompetanse for ansvarlig person etter forskrift om krav til kvalitet og sikkerhet ved håndtering av humane celler og vev. Med utdanning av høyere grad har Helsedirektoratet i forbindelse med forvaltning av behandlingsbiobankloven lagt til grunn at utdanning på nivå med hovedfag, master eller liknende vil være tilstrekkelig for ansvarshavende. Forskriften stiller noe strengere krav til praktisk erfaring, i og med at det kreves minst 2 års praksis fra relevant fagområde etter endt utdanning.
Melding til Direktoratet for medisinske produkter (DMP) ved skifte av ansvarlig person
DMP skal snarest mulig orienteres om skifte av ansvarlig person etter forskriften. Ved ferieavvikling, kortere permisjoner eller annet midlertidig fravær skal det være oppnevnt en midlertidig ansvarlig person (fortrinnsvis en fast stedfortreder). Forskriftens krav om at midlertidig utpeking av ansvarlig person skal meldes direktoratet gjelder når ansvarlig person er fraværende for lengre tid enn 3 måneder.
Veiledning
Virksomhetens øverste leder har et overordnet ansvar for at den som er utpekt som ansvarlig person er kjent med oppgavene som følger av forskriften. Delegering av oppgaver skal skje skriftlig og må følges opp.
§ 7. Krav til personalets kompetanse
Forskriftstekst
Kvalifisert personell
Med kvalifisert personell siktes det her til at personalet bør ha utdanning innen medisin, helsefag eller naturvitenskap på minimum bachelornivå (for eksempel autorisert bioingeniør). Bestemmelsen må ses i sammenheng med helsepersonelloven § 16 om at virksomheten må organiseres slik at helsepersonellet blir i stand til å overholde sine lovpålagte plikter.
Vedlikehold og dokumentasjon av kompetanse
Kompetansekravet skal sikre at personalet til enhver tid har fått opplæring i og har kunnskap om virksomhetens aktiviteter og interne prosedyrer. Opplæring og kompetanse må være dokumentert.
Det forutsettes at personalets kompetanse vurderes med jevne mellomrom som ledd i systematisk styring av virksomheten.
Bemanning og fordeling av oppgaver og ansvar
Virksomheten må ha en klar organisasjons- og ledelsesstruktur og tilstrekkelig personale. Oppgaver, ansvarsforhold og fullmakter må være klart dokumentert, oppdatert og forstått.
Medisinskfaglig kompetanse
Kravet om tilgang til autorisert lege, vil i praksis gjelde virksomheter som ikke selv har personale med nødvendig medisinskfaglig kompetanse, med unntak av virksomheter som kun tester cellene og vevet.
Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten
Bestemmelsen må ses i nær sammenheng med bestemmelsene om krav til medarbeideres kompetanse i forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten. Se Veileder om ledelse og kvalitetsforbedring om i helse- og omsorgstjenesten.
§ 8. Internkontroll mv.
Forskriftstekst
Styringssystem
Virksomhetene er en del av helse- og omsorgstjenesten, og skal etablere et styringssystem (internkontroll) og slik sørge for at aktivitet og tjenester planlegges, organiseres, utføres og vedlikeholdes i samsvar med krav fastsatt i eller i medhold av lover og forskrifter. Det vises derfor til veileder «Veileder til forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten», IS-2620. Bestemmelsene i denne forskriften kommer i tillegg til og utdyper kravene i forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten.
Ansvar for styringssystemet
Virksomhetens øverste leder har det overordnede ansvaret for styringssystemet. Med styringssystem menes den del av virksomhetens styring som omfatter hvordan virksomhetens aktiviteter planlegges, gjennomføres, evalueres og korrigeres i samsvar med krav fastsatt i eller i medhold av helse- og omsorgslovgivningen og virksomhetens egne retningslinjer og spesifikasjoner.
Ledelsen har ansvaret for å følge opp at styringssystemet fungerer hensiktsmessig. Dette innebærer for eksempel oppfølging av avvikssystemet, interne revisjoner og ledelsens gjennomgang.
§ 9. Avtaler med tredjepart
Forskriftstekst
Kommentarer
Bestemmelsen åpner for at virksomheten kan overlate deler av prosessen med håndtering av celler og vev til en tredjepart. Med tredjepart menes en part som ikke er en del av den godkjente virksomheten – en ekstern part. Forutsetningen for dette er at virksomheten har vurdert at tredjepart er i stand til å oppfylle bestemmelsene i forskriften og virksomhetens egne spesifikasjoner, og at det inngås skriftlig avtale mellom virksomheten og tredjeparten.
Avtale skal regulere oppgavefordeling og ansvarsforhold mellom partene og hvilke prosedyrer som skal benyttes for de aktuelle oppgavene tredjeparten skal utføre. Virksomheten skal dokumentere hvilke avtaler som er inngått med hvem.
Dersom ulike organisatoriske enheter innen et helseforetak utfører oppgaver på vegne av enheten som håndterer celler og vev, må samarbeidet avtalefestes eller beskrives i overordnede retningslinjer som gjelder for de aktuelle partene.
Formålet med skriftlige avtaler
Formålet med en avtale er å sikre kvaliteten på celler og vev hver gang en tredjepart utfører oppgaver som kan ha innvirkning på nevnte kvalitet og sikkerhet.
Nærmere krav til avtaler
Bestemmelsen gir regler om evaluering, valg og dokumentasjon av eksterne tredjeparter og regulerer hvilket innhold avtalene som et minimum skal ha.
Veiledning
Eksempler på aktivitet som krever tredjepartsavtale:
- Virksomheten leier inn et firma som kontrollerer om luftkvaliteten i virksomhetens lokaler er tilfredsstillende. Samhandlingen mellom virksomheten og det innleide firmaet skal reguleres i en avtale. Virksomheten har ansvaret for at luftkvaliteten oppfyller myndighetskravene og egne spesifikasjoner og må ha plassert ansvaret for hvem som skal følge opp resultatene fra målingene.
§9a. Avtaler med tredjelandsleverandører
Forskriftstekst
Kommentarer
Med tredjelandsleverandører menes leverandører av celler og vev som er lokalisert utenfor EU/EØS og dermed ikke er omfattet av EUs direktiver. Formålet med skriftlige avtaler er å sikre at celler og vev som importeres fra land utenfor EU/EØS tilfredsstiller de samme kvalitets- og sikkerhetsstandarder som direktivene og forskriften stiller krav om.
Godkjenning for import av celler og vev
Virksomheter som skal importere celler og vev fra tredjeland må ha godkjenning fra Direktoratet for medisinske produkter (DMP) for dette. Både avtalen med leverandør og godkjenningen fra DMP må være på plass før import av celler og vev finner sted.
Engangsimport
Import av en særlig type celler og vev som blir bestilt og skal anvendes på en eller flere på forhånd bestemte mottakere kan finne sted uten at virksomheten har godkjenning for import fra tredjeland. Virksomheten må da i hvert enkelt tilfelle forsikre seg om at sikkerhets- og kvalitetskravene som følger av EUs direktiver og forskriften er oppfylt for celler og vev. Import fra samme tredjelandsleverandør som finner sted regelmessig eller gjentatte ganger anses ikke som engangsimport.
Nødstilfelle: Se § 44.
Veiledning
En norsk virksomhet som anskaffer celler og vev fra en tredjelandsleverandør må:
- søke Direktoratet for medisinske produkter om godkjenning
- inngå skriftlig avtale med leverandøren
- utarbeide retningslinjer for anskaffelse, mottak, oppbevaring og frigiving.
- celler og vev som ikke er kontrollert ved mottak eller ikke oppfyller kravene i det norske regelverket må holdes i karantene inntil gjeldende bestemmelser er bekreftet oppfylt, eller kasseres
- sikre sporbarhet fra donor til mottaker og omvendt
§ 9b. Dokumentasjon om tredjelandsleverandører
Forskriftstekst
Kommentarer
Bestemmelsen regulerer minimumskravene til dokumentasjon som virksomhetene plikter å innhente fra tredjelandsleverandøren før import finner sted. Kravene skal bidra til å sikre at virksomheten innhenter tilstrekkelige opplysninger om tredjelandsleverandøren til å kunne vurdere om den aktuelle leverandøren oppfyller EU direktivene og forskriften. Virksomheten har plikt til å utlevere dokumentasjon og skriftlige avtaler til tilsynsmyndighetene og Direktoratet for medisinske produkter.
Veiledning
Virksomheter som anskaffer celler og vev fra en tredjelandsleverandør skal ha et system på plass for å kontrollere at celler og vev oppfyller kravene i det norske regelverket og egne spesifikasjoner er oppfylt. Celler og vev skal holdes i karantene til en dokumentert mottakskontroll er utført jf. § 36.