Sanksjonsmuligheter – ulovlig reklame
Publisert:
|
Oppdatert:
Endringer
Brudd på regelverket kan føre til overtredelsesgebyr og/eller tvangsmulkt.
Slik følger vi opp ulovlig reklame:
-
Vi vurderer om reklamen er i tråd med loven.
-
Avhengig av alvorlighetsgrad
-
Påpeker vi at virksomheten/personen har plikt om å rette opp reklamen
-
eller varsler et vedtak om ulovlig reklame og eventuelt tvangsmulkt og/eller overtredelsesgebyr
-
Mottager har 14 dager på seg til å svare.
-
Vi vurderer om det skal fattes vedtak i saken, som kan innebære at det ilegges tvangsmulkt eller et overtredelsesgebyr. Mottager har tre ukers klagefrist. Helse- og omsorgsdepartementet behandler eventuelle klager og departementets avgjørelse er endelig.
-
Vi gir veiledning ved behov under prosessen.
Overtredelsesgebyr
Ved alvorlige eller gjentatte brudd på regelverket kan DMP ilegge overtredelsesgebyr på opptil 2 G (per mai 2023 utgjør dette 237 240 kroner) for privatpersoner og opptil 15 G (per mai 2023 utgjør dette 1 779 300 kroner) for virksomheter.
Når vi vurderer overtredelsesgebyr for brudd på reklameregelverket legger vi særlig vekt på om
-
reklamen kan true folkehelse, samfunn og dyr
-
reklamen har en potensiell økonomisk gevinst
-
det dreier seg om gjentatte lovbrudd
-
reklamen retter seg mot barn og unge