Minimumsinformasjon i legemiddelreklame til helsepersonell
Publisert:
Endringer
Veiledning til minimumsinformasjon i legemiddelreklame til helsepersonell
Legemiddelforskriften § 13-7 krever at enhver reklame for et legemiddel som rettes mot helsepersonell, skal inneholde relevant informasjon som er fyllestgjørende og som samsvarer med preparatomtale godkjent av Direktoratet for medisinske produkter, legemiddelets reseptgruppe, pris og opplysninger om forhåndsgodkjent refusjon.
Påminnelsesreklame
Reklamen kan alternativt fremmes som påminnelsesreklame (reminder) og skal da bare inneholde legemiddelets navn, virkestoff og markedsførers navn. I påminnelsesreklame er det ikke tillatt, verken i tekst eller bilder, å ta med opplysninger om legemiddelform, styrke, administrasjonsmåte eller annen informasjon om et legemiddels egenskaper.
Formkrav
Minimumsinformasjonen som opplistes i legemiddelforskriften § 13-7 bør være utformet på norsk og skal inngå i selve reklamen slik at den er umiddelbart tilgjengelig for mottaker. Informasjonen skal videre være lesbar for personer med normalt godt syn, og ved bruk av audiovisuell reklame skal minimumsinformasjonen være synlig lenge nok til at den kan leses av mottaker.
Ved markedsføring i digitale kanaler skal minimumsinformasjonen formidles første gang legemiddelet omtales, alternativt må reklamen utformes som en påminnelsesreklame.
Relevant informasjon fra preparatomtalen
Informasjonen skal bidra til at pasienter ikke utsetter for unødvendig risiko og bør som et minimum inneholde viktige advarsler, forsiktighetsregler og kontraindikasjoner, samt den indikasjonen reklamen omhandler.
Dersom et legemiddel har en svart trekant i preparatomtalen og pakningsvedlegget, bør reklamemateriellet påføres den samme svarte trekanten. Symbolet skal alltid være svart og være plassert ved siden av den mest fremtredende visning av preparatnavnet. Dersom reklamen har mørk bakgrunn som reduserer synligheten av den svarte trekanten kan symbolet påføres en ytre ramme i en lysere farge. Det er tilstrekkelig å vise symbolet én gang, og det er ikke nødvendig med noen forklaring av symbolet.
Pris
Pris skal angis som apotekets maksimale utsalgspris.
I de tilfeller hvor legemiddelet tilbys til hemmelige rabatterte priser er det lov til å opplyse om at den reelle utsalgsprisen er lavere enn den maksimale utsalgsprisen i apotek.
Forhåndsgodkjent refusjon
Dersom et legemiddel har forhåndsgodkjent refusjon skal det opplyses om refusjonsberettiget bruk og eventuelle vilkår for de indikasjoner reklamen omtaler.
Helseforetaksfinansierte legemidler brukt utenfor sykehus (H-resept) er ikke definert som forhåndsgodkjent refusjon, heller ikke individuell stønad til legemidler («individuell refusjon»).
Det er derfor ikke et krav å ta med opplysninger om H-resept eller individuell stønad i reklame, men dersom dette omtales i reklamen skal informasjonen være presis og støtte opp om gjeldende finansierings- eller stønadsordninger.