Til hovedinnhold Direktoratet for medisinske produkter Direktoratet for medisinske produkter

Oppdaterte veiledninger i regelverket for legemiddelreklame

Publisert:

Endringer

DMP veileder i regelverket for reklame for legemidler og fører tilsyn med slik reklame. Vi har nylig oppdatert veiledninger til bruk for blant annet legemiddelindustrien, apotek og klinikker.

Oppdateringene er gjort på bakgrunn av innføring av forordning 2019/6 om legemidler til dyr og endringer i legemiddelforskriften kapittel 13. Det er også gjort språklige og strukturelle endringer for å tydeliggjøre hvilken del av lovverket de enkelte veiledningene er knyttet til. 

- Alle aktører som omtaler legemidler med salgsfremmende hensikt, må sette seg inn i regelverket og tilhørende veiledninger. Ta gjerne kontakt med oss dersom det er behov for ytterligere veiledning, sier Pål Magnus Nordby, legemiddelinspektør i DMP. 

Se alle veiledningene

Hva er legemiddelreklame?

  • Reklame for legemidler til mennesker er definert som enhver form for oppsøkende informasjonsvirksomhet, kampanjer, holdningspåvirkning og andre tiltak som har til hensikt å fremme forskrivning, utlevering, salg eller bruk av legemidler.
  • Reklame for legemidler til mennesker reguleres av legemiddelloven kapittel 7 og legemiddelforskriften kapittel 13. 
  • Reklame for legemidler til dyr er enhver form for presentasjon av legemidler til dyr med henblikk på å fremme utlevering, distribusjon, salg, rekvirering eller bruk av legemidler til dyr, herunder også levering av vareprøver og sponsing.
  • Reklame for legemidler til dyr reguleres av forordning (EU) 2019/6 artikkel 119 til 121. 

Se flere nyheter