Til hovedinnhold Direktoratet for medisinske produkter Direktoratet for medisinske produkter

Salg av Sildenafil krka tabletter eller Viagra Reseptfri fra nettapotek - krav til kundeveiledning

Publisert:

Endringer

Flere nettapotek må forbedre praksis med obligatorisk veiledning før salg av reseptfrie legemidler som inneholder sildenafil

Viagra Reseptfri (sildenafil) var det første legemiddelet som ble godkjent som reseptfritt legemiddel med veiledning (2019). Senere har Sildenafil Krka tabletter kommet på markedet.

DMP har nylig undersøkt hvordan de ulike nettapotekene tilbyr veiledning til kundene. Flere nettapotek oppfyller ikke kravet om at alle kunder skal motta obligatorisk veiledning av farmasøyt før kjøpet gjennomføres.

Det er samme krav til veiledning i nettapotek som i fysisk apotek. Kunden skal få like god veiledning ved handel i nettapotek som i fysiske apotek, og det skal være like vilkår for alle aktørene i bransjen. DMP har tidligere publisert krav til veiledning. På bakgrunn av gjennomgang av nettsidene til nettapotek som selger reseptfritt sildenafil, har vi nå oppdatert informasjonen knyttet til kravet til obligatorisk veiledning. 

Eksempler på praksis som oppfyller krav til obligatorisk veiledning

Ved bruk av chatfunksjon:

Bruk av chatbot i deler av kommunikasjonen er akseptabelt, forutsatt at det opprettes kontakt mellom farmasøyt og kunde ved alle kjøp - og før kunden betaler for varen. Farmasøyt må alltid tilby kunden å svare på spørsmål uten at kunden ber om det.

I chaten må det fremgå tydelig for kundene når de kommuniserer med «chatbot» og når de kommuniserer med farmasøyt. 

Kundene må informeres om at de kan chatte med farmasøyt eller kontakte farmasøyt på telefon dersom de heller ønsker det.

Eksempler på praksis som ikke oppfyller krav til obligatorisk veiledning

  • Legemiddelet legges i handlekurv og kunden må betale før veiledningen blir gitt.

  • Legemiddelet reserveres for henting i apotek (klikk og hent) og beløpet blir reservert før veiledning blir gitt. 

  • Kunden fyller ut spørreskjema først og får beskjed om at farmasøyt vil ta kontakt senere. 

  • Bruk av chatfunksjon der det ikke automatisk blir etablert kontakt med farmasøyt. Dette gjelder også dersom kunden svarer «nei» på alle spørsmål i spørreskjema i chaten.

  • Løsninger der kunden kan lukke chatfunksjon før det er blitt stilt spørsmål og veiledning er gitt.

  • Løsninger der kunden får informasjon/føringer på hvordan han kan lukke chatfunksjon og deretter legge legemiddelet i handlekurven

Frist for endring av praksis

DMP forhåndsgodkjenner ikke den tekniske løsningen til nettapotek, men vil føre tilsyn med at kravene overholdes.

Flere nettapotek må forbedre praksis med veiledning ved salg av reseptfrie legemidler som inneholder sildenafil. DMP gir bransjen er frist til 15. juni til å endre sin praksis slik at kravene oppfylles. Nettapotekene som etter fristen ikke har en nettløsning som oppfyller kravene, vil deretter blir kontaktet av DMP for individuell oppfølging og eventuelt påfølgende sanksjoner for å sikre etterlevelse av lovkravene.