Retningslinje og merknader til grossistforskriften §5
Publisert:
|
Oppdatert:
Endringer
- : Publisert vedlegg 1 og 2.
Innhold på siden
Dokumentet er utarbeidet av Helsedirektoratet i samarbeid med Direktoratet
for medisinske produkter og Nasjonalt legemiddelberedskapslager. Dokumentet
er oppdatert som følge av overføring av ansvar fra Helsedirektoratet til
Direktoratet for medisinske produkter.
Versjon 1.1. av retningslinje og merknader er gjeldende fra 21.10.2024.
Innledning
Endringene i legemiddelgrossistforskriftens § 5 og ny §5a
Fra Forskrift om grossistvirksomhet med legemidler:
§ 5 (gjeldende fra 15.12.2023)
Legemiddelgrossister som distribuerer legemidler til apotek, plikter å beredskapssikre et ekstra lager av legemidler i Norge. Beredskapslageret skal være i samsvar med vedlegg til denne forskriften.
Direktoratet for medisinske produkter kan gi dispensasjon fra krav som følger av denne bestemmelsen. Direktoratet for medisinske produkter fører tilsyn med legemiddelgrossisters oppfyllelse av bestemmelsen.
§ 5a (gjeldende fra 1.9.2024)
Legemiddelgrossist omfattet av beredskapsplikten skal rapportere til Direktoratet for medisinske produkter. Direktoratet for medisinske produkter fastsetter nærmere retningslinjer for rapportering.
Beredskapslageret beregnes av legemiddelgrossistens totale lagerbeholdning av legemidler i vedlegg til denne forskriften med fratrekk for salgslager beregnet til 20 dagers ordinær omsetning.
Legemiddelgrossist som distribuerer legemidler til apotek i Norge, skal kompenseres for beredskapsplikt etter § 5 basert på faktisk lagerbeholdning.
Det gis kompensasjon for kapitalkostnad beregnet av maksimal AIP av beredskapslageret minus 10 prosent etter sats fastsatt av Helse- og omsorgsdepartementet. Sats for kompensasjon for kapitalkostnad er NIBOR + 2 % per siste dag i inneværende måned.
Det gis kompensasjon for håndtering og lagring etter sats fastsatt av Helse- og
omsorgsdepartementet. Sats for håndtering og lagring er 4 kroner per pakning.
Det gis økt sats pr. pakning av kjølevarer, A-preparater og B-preparater. Økt sats er 8 kroner per pakning.
Det gis kompensasjon for nødvendige kostnader til ukurans på inntil 10 %.
Kompensasjon utbetales månedlig basert på rapportert lagerbeholdning fra
legemiddelgrossist.
Direktoratet for medisinske produkter forvalter kompensasjonsordningen.
Om forvaltning av kompensasjonsordning for beredskapslager for legemidler til primærhelsetjenesten
I henhold til grossistforskriften § 5a, skal Direktoratet for medisinske produkter (DMP) motta rapportering fra grossistene og forvalte kompensasjonsordningen for beredskapslageret. For å oppnå en mest mulig samlet oversikt over legemiddelberedskapslagre for primær- og spesialisthelsetjenesten, er det inngått avtale om at Nasjonalt legemiddelberedskapslager ved Sjukehusapoteka Vest skal motta rapportering og forvalte kompensasjonsordningen til legemiddelgrossistene på vegne av DMP. I dette dokumentet omtales Nasjonalt legemiddelberedskapslager ved Sjukehusapoteka Vest som "forvaltningen".
Om dokumentet
Del 1 av dokumentet er en retningslinje som detaljerer krav til legemiddelgrossistenes rapportering for beredskapslager til forvaltningen. Retningslinjen er hjemlet i grossistforskriften § 5a første ledd.
Rapporteringen har to formål. I henhold til forskriften skal rapporteringen gi grunnlag for utbetaling av kompensasjon til grossistene for beredskapslagring av legemidler til primærhelsetjenesten.
Rapporteringen skal også sikre at myndighetene til enhver tid har tilstrekkelig oversikt over status for beredskapslagrene. De to formålene gir behov for ulike rapporter som detaljeres i retningslinjen og to vedlegg.
Del 2 er merknader til grossistforskriften §5. Hensikten med merknadene er å klargjøre momenter i forskriften. I merknadene beskrives økonomiske vilkår og betingelser for utbetaling av kompensasjon til grossistene for beredskapslagring av legemidler til primærhelsetjenesten. Avslutningsvis gis noen betingelser rundt grossisters innkjøp og vedlikehold av beredskapslager for primærhelsetjenesten.
Erfaringer gjort og administrative rutiner etablert i B180 – Nasjonalt legemiddelberedskapslager for primærhelsetjenesten har vært brukt i utarbeidelsen av retningslinje og merknadene. Det vises også til Høringsnotat - Innretning av beredskapslager for legemidler til primærhelsetjenesten av 4. oktober 2022 fra Helse- og omsorgsdepartementet. Forskriftsbestemmelsene, retningslinjen og merknadene må ses i sammenheng.
Dersom forskriftsbestemmelser, retningslinje eller merknader leses isolert, kan dette gi et ufullstendig bilde av hvordan en bestemmelse skal forstås. Helsedirektoratet mottar gjerne kommentarer på innholdet i dette dokumentet og vil arbeide for en kontinuerlig oppdatering på bakgrunn av de erfaringer som
blir gjort med forskriftsfestet beredskapslager for legemidler i primærhelsetjenesten.
1. Retningslinje for rapportering for beredskapslager av legemidler etter legemiddelgrossistforskriften § 5a
Grossistene skal i henhold til grossistforskriften § 5a rapportere til DMP om status på beredskapslageret. Rapporteringen gjøres elektronisk til forvaltningen, på e-postadresse: B180@sav.no
1.1. Formål med rapporteringen
Rapporteringen gir grunnlag for utbetaling av kompensasjon til grossistene for beredskapslagring.
Rapporteringen skal også dekke myndighetenes behov for oversikt over lagerstatus for legemidler som inngår i beredskapsplikten.
1.2. Hyppighet i rapportering
Som grunnlag for grossistens godtgjørelse rapporterer grossistene til forvaltningen i månedsrapport.
Myndighetene må ha god oversikt over lagerstatus for legemidler som inngår i beredskapsplikten. Dette er nødvendig for at myndighetene skal kunne iverksette tiltak for å forebygge forsyningssvikt. For å sikre tilstrekkelig total oversikt over status for beredskapslager, rapporterer grossistene nøkkelinformasjon til forvaltningen hver uke på en fastsatt dag.
1.2.1. Månedsrapport
I månedsrapporten er det blant annet behov for informasjon om salgstall, fyllingsgrad og eventuelle mangler i beredskapslageret. Rapporten gir grunnlag for beregning av beredskapslageret og utbetaling av kompensasjon. Månedsrapport skal sendes til forvaltningen innen 2. virkedag i måneden.
1.2.2. Ukesrapport
Ukesrapporten inneholder nøkkelinformasjon om beholdning. Rapporten skal sikre at myndighetene har løpende oversikt over lagerstatus for legemidler som inngår i beredskapslageret for primærhelsetjenesten.
2. Merknader til grossistforskriften § 5
2.1. Økonomiske vilkår og betalingsbetingelser
DMP skal kompensere grossistene for kostnadene relatert til beredskapslageret som beskrevet i grossistforskriften § 5a med de til enhver tid gjeldende årlige satser.
2.2. Kompensasjon til grossistene
Grossisten blir månedlig kompensert for lagerhold på grunnlag av lagerverdi og antall pakninger. I tillegg får grossisten kompensert for nødvendig ukurans som skyldes beredskapslageret.
2.2.1. Kompensasjon basert på verdi av beredskapslager
Kompensasjonen blir beregnet på grunnlag av informasjon i månedsrapporten. Det er gjennomsnittlig lagerbeholdning for alle dager i måneden som er grunnlaget for grossistens lager. Til fratrekk kommer grossisten sitt eget salgslager, fastsatt til 20 dagers ordinær omsetning. Verdien på lager blir ved månedsskiftet fastsatt som 90 % av maksimal AIP den 15. i måneden. Grunnlaget for NIBOR 3 mnd. er
NIBOR den 6. arbeidsdagen før månedsskiftet, denne formidles til grossistene før månedsskiftet.
Ved fastsetting av grossistens salgslager, beregnes salgslageret utfra antall solgt per måned i referanseperioden dividert på 30 multiplisert med 20.
2.2.2. Kompensasjon for pakninger på beredskapslager
Kompensasjonen blir beregnet ut fra antall pakninger i snitt for måneden på beredskapslageret. Kjølevarer og A/B-preparater må merkes i månedsrapporten da disse varene blir kompensert med en høyere sats enn ordinære legemidler.
2.2.3. Kompensasjon for nødvendige kostnader til ukurans
Kort gjenværende holdbarhet
Varer med mer enn 4,5 måneders gjenværende holdbarhet skal i utgangspunktet anses som salgbare varer. Om grossisten ikke kan selge konkrete varer med kortere gjenværende holdbarhet enn 4,5 måneder i sine ordinære salgskanaler for grossisten, må dette spesifiseres og begrunnes i fremsatt krav for dekking av ukurans. Ved eventuell kompensasjon for slike varer dekkes reell innkjøpsverdi for
de ukurante legemidlene pluss eventuelle dokumenterte destruksjonskostnader.
Verdiforringelse av varer som fremdeles kan selges
Redusert salgspris på grunn av offentlige reguleringer kan i særskilte tilfeller gi grunnlag for kompensasjon til grossister. Det er endring i grossistens innkjøpspris som eventuelt skal kompenseres.
2.3. FEFO
Grossisten forutsettes å rullere beredskapslageret i tråd med prinsippet First Expiry First Out (FEFO), slik at ukurans i størst mulig grad unngås. Grossist kan gjøre unntak fra FEFO når de er avtaleforpliktet til dette, f.eks. for leveranser til skip og enkelte anbudskunder og når unntakene er ubetydelige i forhold til øvrige omsetningsvolumer.
2.4. Innkjøp og vedlikehold av beredskapslager
Grossisten skal styre innkjøp til, lagerhold av og uttak fra beredskapslager for legemidler tilprimærhelsetjenesten i henhold til Legemiddellisten som er et vedlegg til grossistforskriftens § 5.
Pakningsstørrelser og doseringsformer som tas inn i beredskapslageret skal være de som normalt etterspørres. Pakninger som tas inn i beredskapslageret skal ha en holdbarhet på minst 6 måneder i tillegg til krav til antall måneder som beredskapslagres. Ved tilfeller hvor varer med ønsket holdbarhet ikke kan
skaffes, skal grossisten vurdere om lavere beredskapsmål kan opprettholdes. Dette kommenteres i månedsrapport under punkt «Levering».
Myndighetene skal varsle grossistene om vesentlige endringer i markedet som kan påvirke etterspørsel så snart disse er offentlig kjent. Grossisten skal aktivt søke informasjon i markedet og iverksette nedsalg av lageret når det blir kjent at nye generika vil komme. Det forutsettes at grossisten bruker sin kunnskap om markedsforhold for å minimere risiko for ukurans.
2.5. Andre forhold
Referanseperiode
Referanseperioden på 12 måneder settes hver 3. måned.
Referansemål
Ved raske endringer i etterspørsel eller andre vesentlige og uforutsette endringer i markedet, kan endring i referansemålet som danner grunnlag for målvolum i beredskapslageret avtales spesielt.
Taushetsplikt
Informasjon fra grossisten som forvaltningen blir gjort kjent med i forbindelse med rapportering for beredskapslager etter grossistforskriften § 5 skal behandles konfidensielt. Forvaltningen skal ta nødvendige forholdsregler for å hindre at uvedkommende får innsyn i eller kan bli kjent med taushetsbelagt informasjon. Taushetsplikten er ikke mer omfattende enn den som følger av forvaltningsloven. Taushetsplikten er ikke til hinder for at utlevering av informasjon kan kreves etter offentlighetsloven
Vedlegg
Vedlegg 1
Månedsrapport
- Grossist
- Dato for saldo
- ATC-kode
- ATC - kjemisk substans (navn)
- Byttegruppe
- Varenummer
- Varenavn
- Pakningsstørrelse
- Kjølevare (Kjølevare markeres 1, om ikke 0)
- A-vare (A-vare markeres 1, om ikke 0)
- B-vare (B-vare markeres 1, om ikke 0)
- DDD
- fact
- DDD/pakn
- Ant solgt siste MND
- Ant solgt referanseperiode (12 Mnd salg, oppdateres hvert kvartal)
- Ant solgt pr mnd referanseperiode
- Bytte - Korrigering
- Grunnlag for mengde beredskap
- Snitt beholdning siste 30 dager
- 20 dagers salslager
- Beholdning dato rapportering
- Tall mnd beredskap §5
- Krav til beredskap, pakninger
- Pakninger minus salslager
- pakninger til beredskap
- % beredskap §5
- Maks AIP pris
- M AIP -10%
- Grunnlag for kompensasjon verdi
- pakninger Kjølevare
- pakninger A-vare
- pakninger B-vare
- Kompensasjon pakninger
- Kompensasjon Pakninger Kjølevare
- Kompensasjon Pakninger A-vare
- Kompensasjon Pakninger B-vare
- Kompensasjon av Verdi
- DDD krav beredskap
- DDD pakninger beredskap
- Leverandør
- Dato for kommentarer
- Kommentarer
Vedlegg 2
Ukesrapport
- Grossist
- Dato for saldo
- Varenummer
- Totalbeholdning hos grossist *
(volum som er reservert til andre beredskapslagre skal ikke tass med)