Reseptfrie legemidler med krav om veiledning
Publisert:
|
Oppdatert:
Endringer
- : Hele siden er omarbeidet. Informasjon fra tidligere nyhetssaker er integrert i teksten. Fjernet informasjon om hvilke produkter som er reseptfrie med krav om veiledning. Opprettet egne sider for disse produktene
Flere legemidler kan egne seg for reseptfritt salg dersom kunden får målrettet veiledning før utlevering i apotek.
Innhold på siden
Generelt om ordningen
Formål
Veiledningen er et verktøy for å understøtte riktig bruk av reseptfrie legemidler og minske risikoen for feilbruk og bivirkninger. Ordningen skal legge til rette for at flere legemidler som i utgangspunktet er reseptpliktige gjøres tilgjengelig for reseptfri bruk.
Brukt på riktig måte vil reseptfrihet med krav om veiledning bidra til å:
- styrke befolkningens mulighet til å ivareta egen helse, herunder forebygging, egendiagnostisering og egenbehandling.
- sikre bedre ressursbruk i primærhelsetjenesten ved å bedre utnytte kompetansen i apotek og ved å avlaste fastlegene.
- redusere kjøp av falske legemidler fra ulovlige «nettapotek». Kjøp av slike legemidler innebærer en stor risiko ettersom de kan ha feil eller manglende virkning.
Både legemidler til mennesker og legemidler til dyr kan få pålagt veiledning.
Utforming av veiledningstiltak
Legemiddelfirma foreslår veiledningstiltak for sitt produkt i for eksempel en søknad om unntak fra reseptplikt. DMP vurderer forslagene og bestemmer hvilke legemidler som kan selges på denne måten. DMP kan også stille krav om slike veiledningstiltak selv om legemiddelfirma ikke har foreslått det og dersom det er et tydelig behov for ekstra tiltak for å unngå bivirkninger og feil bruk.
Begrepet "reseptfrie legemidler"
Betegnelsen omfatter både ikke-reseptpliktige legemidler og legemidler som er unntatt reseptplikt. På denne nettsiden brukes fellesbetegnelsen «reseptfrie legemidler».
Viktige krav til reseptfrie legemidler med veiledning
- Legemidlet utleveres kun etter obligatorisk veiledning der kunden oppfyller krav i fastsatt sjekkliste
- Legemiddelet selges kun i apotek (ikke i LUA-ordningen)
- Legemiddelet ligger "bak disk" i apotekene, ikke i selvvalg
- Det er begrensninger for kjøp i medisinutsalg
- Det er begrensninger for kjøp i nettapotek
- Det kan settes aldersgrense for kjøp
Krav om veiledning ved hver utlevering
For å kunne kjøpe reseptfrie legemidler med krav om veiledning er det et krav at kunden får obligatorisk veiledning av farmasøyt. Dette gjelder både fysisk apotek og nettapotek. Krav om veiledning ved utlevering kommer i tillegg til skriftlig informasjon som er tilgjengelig gjennom pakningen og pakningsvedlegg.
- Alle apotek har plikt til å tilby veiledning ved utlevering.
- Veiledning må alltid gjennomføres, selv om kunden har brukt legemiddelet tidligere.
- Apotekeren er ansvarlig for at veiledning ved utlevering blir gjennomført på en profesjonell måte – både i fysiske apotek og i nettapotek.
Formål med veiledningen
Farmasøyten bruker en sjekkliste i veiledningen. Hensikten er å avklare om kunden har sykdommer eller bruker medisiner som gjør at hen ikke kan bruke legemidlet. Farmasøyten skal også hjelpe kunden med å forstå sikkerhetsinformasjonen for å redusere faren for feilbruk og bivirkninger. Dersom betingelsene for reseptfritt kjøp ikke oppfylles, vil kunden bli anbefalt å kontakte lege.
Rekkefølge
Utleveringen skal foregå i denne rekkefølgen:
- Kunden velger produkt
- Farmasøyt er i kontakt med hver enkelt kunde for å gi individuell veiledning. Kontakt med farmasøyt kan for eksempel skje ansikt til ansikt, via telefon eller chat. Det er ikke tilstrekkelig at kunden har mulighet til å be om kontakt med farmasøyt. Kunden vil ikke bli undersøkt.
- Utlevering: Kunden får utlevert varen hvis kriteriene for utlevering er oppfylt. Hvis ikke henvises kunden til lege.
Tips: Kjøp av reseptfrie legemidler med krav om veiledning registreres ikke automatisk i kjernejournal. Kunden bør derfor informere legen om bruken.
Krav til veiledning i nettapotek
Nettløsningen må tilfredsstille kravene til utlevering satt av Direktoratet for medisinske produkter (DMP). Hensikten er at det skal være samme krav til veiledning i nettapotek som i fysisk apotek. DMP forhåndsgodkjenner ikke den tekniske løsningen til nettapotekene, men føreer tilsyn med at kravene overholdes.
Kunden skal også i nettapotek ha direktekontakt med et levende menneske (farmasøyt) under bestillingsprosessen. Farmasøyten skal gjennomføre veiledningen mens kunden gjennomgår sjekklisten - før betaling og utlevering.
Eksempler på hvordan et nettapotek kan ivareta veiledning fra farmasøyt:
Tidspunkt der nettapoteket er bemannet med farmasøyt:
- Når kunden velger reseptfrie legemidler med krav om veiledning, må det aktivt fanges opp at dette bestilles. Apoteket sørger for at det opprettes kontakt mellom farmasøyt og kunde, for eksempel via telefon eller chatfunksjon.
- Farmasøyt gir individuell veiledning til hver enkelt kunde samtidig som kunden svarer på sjekklisten. Sjekklisten inngår som en del av den utvidede veiledningsplikten.
- Betaling gjennomføres (penger trekkes) etter at veiledning er gitt og kriteriene i sjekklisten er oppfylt.
Tidspunkt der nettapoteket ikke er bemannet med farmasøyt (for eksempel kveld, natt, helligdager):
- Når kunden velger reseptfrie legemidler med krav om veiledning i nettapotek informeres hen om at varen kun kan bestilles når farmasøyt er tilgjengelig fordi det er behov for veiledning. Kunden kan for eksempel bli bedt om å prøve igjen senere når veiledning er mulig.
- Spesielt for «klikk og hent»: Dersom nettapoteket ikke tilbyr veiledning under bestillingsprosessen, må farmasøyt i apoteket der varen hentes gi veiledning.
Eksempel på "klikk og hent"-løsning:
- Det er opp til aktøren og/eller kunden å velge om veiledning skal gis i nettapotek (som over) eller i fysisk apotek.
- Betaling gjennomføres (penger trekkes) etter at veiledning er gitt. Nettapoteket bør informere kunden tydelig om dette ved bestilling.
Ved bruk av chatfunksjon:
- Bruk av chatbot i deler av kommunikasjonen er akseptabelt, forutsatt at det opprettes kontakt mellom farmasøyt og kunde ved alle kjøp - og før kunden betaler for varen. Farmasøyt må alltid tilby kunden å svare på spørsmål uten at kunden ber om det.
- I chaten må det fremgå tydelig for kundene når de kommuniserer med «chatbot» og når de kommuniserer med farmasøyt.
- Kundene må informeres om at de kan chatte med farmasøyt eller kontakte farmasøyt på telefon dersom de heller ønsker det.
Eksempler på praksis som ikke oppfyller krav til obligatorisk veiledning
- Legemidlet legges i handlekurv og kunden må betale før veiledningen blir gitt.
- Legemidlet reserveres for henting i apotek (klikk og hent) og beløpet blir reservert før veiledning blir gitt.
- Kunden fyller ut spørreskjema først og får beskjed om at farmasøyt vil ta kontakt senere.
- Bruk av chatfunksjon der det ikke automatisk blir etablert kontakt med farmasøyt. Dette gjelder også dersom kunden svarer «nei» på alle spørsmål i spørreskjema i chaten.
- Løsninger der kunden kan lukke chatfunksjon før det er blitt stilt spørsmål og veiledning er gitt.
- Løsninger der kunden får informasjon/føringer på hvordan hen kan lukke chatfunksjon og deretter legge legemidlet i handlekurven.
Reseptfrie legemidler med krav om veiledning
Listen nedenfor oppdateres etter hvert som flere legemidler inkluderes i ordningen.